Hoppa till sidans innehåll

Bilder 2006/07

Nyss hemkomna ifrån en underbar resa till basketlandet Litauen med Basketgymnasiets tvåor är tanken är presentera vår resa här på hemsidan. Nedan följer lite text ifrån spelarna och deras bilder.

Dag 1, Måndag 11 september

Av Mattias Svensson

Årskurs 2 på basketgymnasiet utanför Sabonis Basketskola

07.00 på måndag morgon bar det av i minibuss till Skavsta flygplats utanför Nyköping och ca tre timmar senare var det dags för incheckning. Eftersom det var den 11 september var säkerhetskontrollerna lite mer nogranna men halva gänget kom igenom kontrollerna utan problem och efter en liten stund var alla åtta samlade på "andra sidan".

Vårt plan hade varit i London där kontrollerna hade dragit ut på tiden och vi blev 25 minuter sena. Väl uppe i luften kunde vi se gotland och Litauens kustland innan det var dags att landa. Vi fick en fin utsikt över Kaunans när planet svängde in mot landningsbanan och den korta resan var över.

Redo att resa till Litauen

Bagaget kom nästan direkt och på flygplatsen blev vi mötta av Tomas som skulle vara vår guide under resan tillsammans med en bussschaufför. Tomas gick fjärde och sista året på basketuniversitetets Coachutbildning i Kaunas och var en utmärkt guide och mycket trevlig människa.

På väg från hotellet till Tornadoskolan

Vi fick checka in på vårt nyrenoverade hotell där vi hade fyra dubbelrum med fina badrum. Direkt efter incheckningen fick vi åka till centrum och besöka Tornados basketskola där en grupp med 10-åriga killar hade träning.

Basketskolan Tornados 10-åriga killar har träning

Efter en utsökt middag på restaurang med pepparstek, chicken Kiev eller sallad med kycklingfilé var det dags för första besöket på Kaunas basketuniversitet.

Basketuniversitetet spelade mot ett lag ifrån Ukranina

I en liten, svettluktande men otroligt mysig baskethall tog vi plats på balkongen för att se en träningsmatch mellan de lokala hjältarna på universitetet, som normalt spelar i den näst högsta serien, när de mötte ett lag ifrån Ukraina. Matchen var jämn och intensiv men i slutet kunde de något mer rutinerade gästerna ifrån Kiev vinna med några poäng. Precis som i Tornados hall där vi var tidigare så var det jättefint trägolv, bara basketlinjer och fyllt med färg runt om planen och i treskunders och cirklar.

En av många måltider på restaurang

Efter en intensiv dag med massor av intryck fick vi lasagne på den lokala restaurangen innan det var dags att somna in på hotellet. Vi ledare hann dessutom med att träffa representanter ifrån Baltic Basketball Legauge och det Litauiska coachförbundet där vi satte ihop morgondagens program. Vi kan utlova att det blir en riktig höjdpunkt med match mellan Eurolegauge laget Zalgaris Kaunas och ett lag ifrån Cypern, mer om detta längre ner...

Dag 2, Tisdag 12 september

Av Emelie Johansson och Carina Do

Våra spelare intervjuade coachar ifrån Basketuniversitetet

Vi började dagen med att prata med tränare/blivandetränare om hur basketen är för dom, det är lite skillnad mot vad det är i Sverige både i vilken ålder man börjar träna, mängden med träning och även synen på coacher. I Litauen är det som ett yrke att vara coach som vilket annat jobb som helst.

Tre av coacherna som vi fick prata med

Efter att vi hade pratat med dom tränade vi med elever på ett universitet för olika idrotter och den dagen var det basket på schemat.

Grundkurs i basket på basketuniversitetet

Det var första träningen så det var mest grunder som t ex hur man ska röra sig och lite pass, men det var intressant att se lite hur dom gjorde.

Alexander och Carina kör bollkoordination

När vi hade ätit lunch gick vi och tittade på ett P93 lag som är tvåa i Litauen det var kul att se och man fick lite inspiration.

P93:orna på den kommunala sportskolan i Kaunas kom tvåa i Litauiska mästerskapet

Mattias tog en pratstund med F90 laget som var Litauiska mästarinnor...

...och kanske F98:orna är ett blivande mästarlag?

Efter den träningen fick vi gå en stund på stan där vi hittade lite roliga saker.

Häftigt att se spelare ifrån VM live!

På kvällen var vi och tittade på en träningsmatch mellan ett Euroleague lag och Cypern där det bl.a. fanns en landslags spelare från Brasilien.

Zalgaris Kaunas amerikanska stjärna Tonaka Beard i grönt närmast

I publiken satt det en väldigt känd basketprofil nämligen Sabornis det var kul att vi fick se honom.

224 cm store Arvidas Sabonis drog åt sig en del uppmärksamhet

Matchen var spännande hela tiden, men efter en mycket jämn sista period vann till slut Litauen med 3 poäng i sista sekunden. Det här har varit en bra dag med många upplevelser.

Roliga saker som hände under dagen:

• Madde fick ”hjärnfrys” av den kalla duschen efter träningen.
  • Emelies, Alexanders, Daniels och Henriks taxi rullade bakåt utan att chauffören märkte det, Henrik letade desperat efter handbromsen, men det fanns tyvärr ingen.
  • Alexander blev fnittrig på en kaka.
  • Emelie ramlade ner från läktaren men slog sig inte.
  • Carina smög sig på Sabornis och tog en närbild.

Sophia och Emelie poserar utanför taxin

Dag 3, Onsdag 13 september

Av Alexander Wicksén och Daniel Flores

Vi började dagen med att gå till en ganska stor stormarknad "Maxima". Daniel och Alexander köpte var sin basketboll. Tjejerna köpte godis och dryck. Efter det gick vi och åt frukost. Vi fick någon slags potatisgratäng med kyckling och morötter som föll de flesta i smaken.

På guidad tur genom gamla stan i Kaunas

När vi var klara tog vi taxi in till centrum. Där träffade vi vår guide. Hon tog oss på en cirka 2 timmars tur och vi fick höra en hel del om Kaunas historia. Vi fick bland annat reda på en kille som hade satt eld på sig själv på grund av omständigheterna gällande självständigheten, 1972. Det var intressant. När turen var över gick vi och åt lunch. Den var jättegod!

Efter det var eleverna väldigt hängiga och trötta. Vi tog en buss som gick ut ur stan.

Buss på väg till ullfabrik, eller?

Vi skulle tydligen åka och titta på en ullfabrik. Men när vi kom fram så hade Mattias lyckats lura eleverna. Vi var framme vid ett enormt köpcenter och det blev cirka 3 timmars shopping.

Det blev ett nybyggt köpcenter istället

Eleverna var inte alls för bekymrade att de nu inte skulle få se ullfabriken. Vi tog taxi till hotellet och gick och kollade på en sen träning på Sabonis'skolan som inte låg många meter från vårat hotell.

Daniel, Madelen och Alexander shoppar

Eleverna blev extremt sugna på att träna när de såg på träningen.

Daniel och Alexander passade på att skjuta lite i Sabonis basketskola

Sen gick vi och åt en sen middag. Det var en fantastiskt fin dag, och då talar vi inte enbart om vädret vi hade.

Roliga saker som hände.

• Överraskningen Mattias fixade.
  • Mattias och Carina fyllde år.
  • Emelie och Carina trillade på offentlig plats.
    Mattias och Carina fyllde år

Dag 4, Torsdag 14 september

Av Sophia Ek

Äntligen morgon, och liksom mornarna innnan var detta en morgon man vaknade upp till med hopp om yttligare en bra och upplevelserik dag. Vi klev alla upp med sömn kvar i ögonen och vandrade tillsmmans med Thomas för att äta frukost på köpcentret Maxima. Här kunde vi få en efterlängtad frukost som föll alla i smaken.

Utanför Audimas fabriksshop

Vidare från Maxima tog vi en buss ut mot en fabrik som kunde bjuda på märken som Audimas och Orange Virus till ett bra pris, här fanns något för oss alla. Efter shoppingen väntade vi in en buss med våran sedan tidigare kända och mycket kunniga guide som skulle ta oss till ett kloster. På vägen fick vi höra om Litauens historia under Sovietunionens styre, vilket iallafall jag är lycklig över att inte ha upplevt.

Vi kom fram till klostret och ta mig på orden, detta måste har varit den vackraste plats som jag någonsin har upplevt. Klostret var väl bevarat och guiden berättade om att den var näst intill identisk klosterkyrkor i Venedig, synd att vi inte fick ta med oss kameror och visa de underbara som vi har fått en liten glimmt av.

Klostret vi besökte

Bussen släppte av oss vid Kaunas Kommunala sportskola och här fick vi se två träningar av lagen P89 samt P93 vilket det var väldigt hög klass på båda. Hur som helst så var alla hungriga vid det här laget så vi tog en taxi hem till hotellet för att äta ännu en god måltid på Pizza Jazz.

Kvällen tillbringade vi på Sabonis skola och kollade på träningar. När klockan blev mycket och tiden skenat i väg gick vi återigen ner till Maxima för att fira Carina och Mattias (som igentligen fyllde år i går onsdag) med en god efterätt. Kvällen blev lång och vi låg och pratade om vad denna vecka har haft att bjuda på. Nu när jag sitter här och reflekterar kan jag dra slutstsen om att denna vecka bara har bjudit på bra och positiva minnen, jag vill också tacka alla er som har skänkt bidrag och ni som har gjort denna resa möjlig för oss på Oscarsgymnsiet´s Idrottsprogram -06.

Tack ockå till er i Litauen som har hjälpt oss och guidat oss i ert fina land och till Mattias och Henrik som har orkat med oss i en vecka. Jag hoppas att nästa år kommer bli lika bra för -06:orna.

Tack för allt.

• Uppdaterad: 25 MAJ 2015 20:09 Skribent: Seniorsektionen
    Epost: This is a mailto link

Postadress:

57228 Oskarshamn

Kontakt:
    Tel: +46704496567, +46704496567
    E-post: This is a mailto link