Hoppa till sidans innehåll

Bilder 2007/08

En av årets höjdpunkter var träningen ihop med Litauens bästa F90 lag!

För andra året har eleverna på Oskarshamns Basketgymnasium fått förmånen att besöka "landet där basket är religion", nämligen Lituaen. Nedan följer lite text ifrån spelarna och deras bilder.

Dag 1, Måndag 10 september

Av Mattias Svensson

I år gick det betydligt smidigare att komma igenom gränskontrollen på flygplatsen, även om Mattias hade råkat glömma en stor skruvmejsel som hade "gömt" sig i ryggsäcken som var handbagage. Skruvmejslen var saknad sen i somras men den upptäcktes förstås när väskan röntages och en ganska pinsam situation uppkom.

Basketeleverna på idrott 06 på väg mot Litauen

Ganska så snart efter vi kommit upp i luften nådde Litauens kust och flygvädret var väldigt fint så vi tog några bilder på Litauen ifrån ovan.

Första bilden på Litauen

I år flög vi ifrån Växjö istället för Nyköping vilket både blev närmare och så fick vi smaka på den härliga flygplansmaten. Denna dag var det potatissallad och köttbullar som serverades.

Stockholmsplanet är ett av få flygbolag som serverar lunch på planen

Under flygturen kunde vi som besökte Kaunas för andra året förbereda oss och väcka tillbaka lite gamla minnen.

Mattias och Henrik förbereder vistelsen i Kaunas

Vi bodde på samma hotel som förra året, hade samma trevlig värd och tom samma kunniga guide på rundturen.

Linn, Anh och Lisa i ett av sina hotelrum

Mycket var sig likt i Kaunas. Vår "speciella" Kebabai stånd som vi passerade raskt förbi varje gång (varför vi passerar förbi så fort får ni reda på när ni kommer dit...)

Precis som förra året passerade vi samma "Kebabai" stånd om och om igen

Nytt var i alla fall att det köpcentrumet som ligger närmast vårt hotell, där vi åt vår frukost, hade byggts ut rejält. Där fanns även en "basketskottmaskin".

Vi var där tidigt på dagen så Mattias satte dagens rekord

Dag 2, Tisdag 11 september

Av Lena Phung och Lisa Olheden

Vi började dagen med att gå till ett köpcentrum, några minuter ifrån vårt hotell. Där skulle vi äta frukost, som sedan skulle bli vår tradition. Det var en väldigt stor frukost med allt möjligt till. Vi fick bl.a omeletter till frukost, som verkade ha doppats i matlagningsolja. Vi kunde ha badat i den matoljan.

Efter frukosten åkte vi och shoppade på en litauisk marknad. En stormarknad, som vi kom att besöka flera gånger efter.

I år besökte vi en gigantisk "marknad"

Efter någon timmes shopping så åt vi lunch. Lunchen bestod av rödbetssoppa till förrätt och till huvudrätt, revben med ris och till sidan, rödbetor igen! Vi började undra om det fanns någon McDonald’s i närheten. Eller, ja Linn började undra.

Aja, efter lunchen gick vi på en guidad tur som varade i ca två till tre timmar. Vi gick runt i staden där vi bland annat besökte en kyrka.

Vi besökte en hög kyrka som låg på ett berg...

...med fin utsikt

Nåja, ganska fin utsikt

Här var det bättre utsikt i alla fall...

Även ett järnvägsspår som var väldigt historisk. Varför kommer vi inte ihåg… Vi besökte även någon källare som tydligen var hemsökt av spöken. Ni skulle ha hört Mattias skrik. Han skrek som en tjej, så rädd blev han! Nej, men skämt åtsido, det som vi tog med oss från denna gudietur var nog att det var himla jobbigt att gå! Surt för ettorna nästa år, säger vi bara.

I ett gammalt kloster har de hittat gamla gravkammare

Vi blev som sagt lite trötta av guideturen så vi gick tillbaka till rummen för att sova lite. Men vem skulle inte ha blivit det? Vi sprang ner för en massa trappor, efter att Henrik (lärare) och Mattias tog den enda hissen ner till utgången! Byggnaden hade minst tio våningar, kändes det som!

Efter denna vila åt vi för att fylla på vårt energiförråd, som verkligen behövdes! Vi åkte nämligen till Mega – det största köpcentrum vi såg i Litauen. Där fanns det massa sportaffärer med ett stort basketsortiment.

Linn poserar framför en sportaffär

Vi såg även i det köpcentrumet en stor basketspelare, som vi bara några minuter efter såg på en jättestor plansch. Det var mäktigt!

Anh letar basketskor...

...och Lisa letar basketkläder

På kvällen åt vi för första gången, godis och chips i Litauen(!). Vad vi hade saknat det! Denna dag kunde ju inte bli bättre. Shopping i tre olika köpcentrum och sötsaker på kvällen. Det gillar vi! Så tur för ettorna nästa år, när de får göra samma resa.

Dag 3, Onsdag 12 september

Av Anh Le och Linn Norberg

Uppdaterad: 25 MAJ 2015 20:09 Skribent: Seniorsektionen
Epost: This is a mailto link

Postadress:

57228 Oskarshamn

Kontakt:
Tel: +46704496567, +46704496567
E-post: This is a mailto link